اکسپرس اینتری فدرال

اکسپرس اینتری فدرال اصلی ترین روش مهاجرت به کاناداست که در زیرشاخه اسکیلدوورکر قرار می گیرد . این نوع برنامه ی مهاجرتی،اقامت دائم کانادا را به دنبال خواهد داشت.

برنامه اکسپرس اینتری کانادا، یک سیستم است که بر اساس معیارهای مختلفی به متقاضیان امتیاز می‌دهد. افرادی که در هر دوره قرعه کشی اکسپرس اینتری (Draw) بیشترین امتیاز را کسب کنند، می‌توانند اقامت دائم کانادا را بگیرند.

ساده بگوییم :

همانگونه که از اسم این برنامه مشخص است یک نوع برنامه مهارتی می باشد. این مهارت شامل مدرک تحصیلی، دانش زبان، سابقه کاری و سن مناسب است.

بطور کلی امتیازات اکسپرس اینتری کانادا بر اساس 6 معیار نمره دهی می‌شود:

  • سن

  • سابقه کار

  • مدرک تحصیلی

  • مدرک زبان

  • سازگاری یا امتیاز تلفیقی 

  • پیشنهاد شغلی

درواقع دولت کانادا در این نوع برنامه به دنبال افراد ماهر در زمینه های کاری مورد تقاضای خود میباشد. دولت کانادا برنامه ی اکسپرس اینتری فدرال را برای جذب مهاجرین از طریق این برنامه اختصاص داده است. همانگونه که بارها توضیح داده شده است، برنامه اکسپرس اینتری فدرال نیاز به دانش زبان معادل CLB 9 ، مدرک تحصیلی ارشد به بالا، سن تا حدود 32 سال و … را دارد. صادقانه بخواهیم بگوییم کسب این دانش زبان محال نیست اما بدست آوردنش بسیار سخت است. 

جالب است بدانید دولت کانادا نیز با ما هم عقیده است لذا به استان های خود مجوز جذب مهاجر تحت برنامه های استانی را میدهید. حال اینکه استان ها چگونه به این امر می پردازند بحث جداگانه ای است ولی به صورت کلی اکثر استان ها گرایش به جذب مهاجرینی دارند که با استان خود ارتباطاتی از قبیل سابقه تحصیل، سابقه کاری، خویشاوند و … در استان داشته باشند.

 

اجازه کار WORK PERMIT

اکسپرس اینتری کانادا چیست ؟

اکسپرس اینتری یک سیستم الکترونیکی است که برای سازماندهی برنامه ی پرطرفدار نیروی ماهر(Skilled Worker) که مایل به اقامت دائم کانادا هستند استفاده می شود. متقاضی در ابتدا پروفایل ایجاد نموده ( به فرض اینکه حائز شرایط ایجاد پروفایل باشد) و ابراز علاقمندی خود به مهاجرت کانادا از این طریق را اعلام می دارد.افراد اصطلاحا در یک استخر مجازی قرار خواهند گرفت و بر اساس امتیازبندی جامع یا همان Comprehensive Ranking System رتبه بندی می شوند. CRS یک سیستم مبتنی بر امتیاز است که توسط دولت برای ارزیابی و رتبه بندی نامزدها در مجموعه اکسپرس انتری استفاده می شود. امتیاز CRS بر اساس سن، تحصیلات، تجربه کاری، مهارت های زبانی، و همچنین عوامل دیگر محاسبه می شود. در شرایط عادی ( دوره کرونا این برنامه برای افراد خارج از کانادا یا افرادی که هیچ کانکشنی نداشتند حدود دوسال غیرقابل استفاده بود) ، تقریباً هر دو هفته یکبار، دولت کانادا کاندیداهای دارای بالاترین امتیاز را از استخر اکسپرس اینتری انتخاب می کند و یک دعوت نامه برای فرد متقاضی ارسال خواهد نمود.

اصطلاحا دعوت نامه Invitation to Apply for permanent residence (ITA) برای اقامت دائم از طریق ایمیل و پروفایل ارسال می کند.

اکسپرس اینتری چگونه کار می کند ؟

اکسپرس اینتری بسیار ساده است و شامل دو مرحله اصلی است.

در اولین مرحله اصلی، متقاضیانی که واجد شرایط اکسپرس اینتری هستند، ابراز علاقه خود را برای دریافت اقامت دائم کانادا به دولت کانادا نشان می دهند. در دومین مرحله اصلی، دولت کانادا از کاندیداهایی که بالاترین امتیاز را کسب کرده اند دعوت می کند تا به کانادا مهاجرت کنند. در اینجا نحوه ارسال مشخصات اکسپرس اینتری و اخذ ویزای اقامت دائم برای مهاجرت به کانادا به صورت گام به گام شرح داده شده است :

مرحله 1: در قدم اول می بایست ببینید که آیا واجد شرایط اکسپرس اینتری هستید یا خیر؟ کلیک کنید

مرحله 2: آزمون زبان خود را کامل کنید و یک ارزیابی اعتبار آموزشی (ECA) دریافت کنید که معمولا از سازمان WES اخذ می شود.

مرحله 3: مشخصات خود را در وب سایت اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا (IRCC) ارسال کنید.

مرحله 4: منتظر بمانید تا قرعه کشی ها انجام شود و ببینید آیا (ITA) برای اقامت دائم از IRCC دریافت می کنید یا خیر؟

مرحله 5: درخواست تکمیل شده خود برای اقامت دائم (APR) را به IRCC ارسال کنید و هزینه های خود را در مهلت تعیین شده پرداخت کنید. شما باید معاینه پزشکی و سو پیشینه خود را به همراه مستندات ادعا شده در زمان ایجاد پروفایل به عنوان بخشی از این مرحله وارد کنید. سپس IRCC یک تأییدیه دریافت (AOR) را در اختیار شما قرار می دهد.( البته در این بین احتمال درخواست مدارک اضافی یا اصطلاحا ادیشنال زیاد خواهد بود)

مرحله 6: ایمیل بایومتریک برایتان ارسال خواهد شد که با حضور در یکی از کشورهای همسایه مانند ترکیه ، امارات و … در عرض کمتر از 5 دقیقه انگشت نگاری و عکسبرداری انجام می گردد و پروفایل اتومات آپدیت خواهد شد.

مرحله 7: منتظر بمانید تا IRCC درباره APR شما تصمیم نهایی بگیرد. هدف IRCC این است که درخواست ها را در 12 ماه یا کمتر نهایی کند. پس از تایید درخواست شما، تاییدیه اقامت دائم (COPR) و ویزای اقامت دائم دریافت خواهید کرد.

تبریک فراوان !

اجازه کار WORK PERMIT

پندِ اکسپرس اینتری گونه ! 

برای اقدام جهت این برنامه به این نکته توجه داشته باشید که می بایست مدرک زبان ، ارزیابی مدرک تحصیلی و تمکن مالی طبق جدول فدرال آماده باشد و موضوع آپدیت پروفایل چیز دیگریست.

قرعه کشی اکسپرس اینتری کانادا از 7 جولای (15 تیر) از سر گرفته شد.

در حال حاضر تنها برنامه ای که نیاز به ارتباط با استان و جاب آفر ندارد برنامه استانی ساسکاچوان میباشد که مناسب خیل عظیم دوستداران مهاجرت به کانادا می باشد. هرچند که در این نوع برنامه هم داشتن کانکشن با استان، شانس دراو شدن و اخذ نامینیشن استان را بالاتر می برد. البته هرازچندگاهی برخی از استان ها اقدام به جذب مهاجر می کنند.

به عنوان مثال میتوان از استان های، نوااسکوشیا و نیوفاند لند نام برد.

ولی نمیتوان به این استان ها که هرازچند گاهی اقدام به جذب مهاجر می کنند به عنوان پلن A حساب کرد.

بنابراین اگر بخواهیم این نوع برنامه را شفاف تر تجویز کنیم اینگونه بیان می کنیم، اگر دانش زبان بسیار بسیار بالایی در بازه 7 تا 9 را دارید و سن زیر 32 سال، شانس اقدام از طریق اکسپرس اینتری فدرال، انتاریو، آلبرتا را خواهید داشت (البته با توجه به امتیازهای در حال حاضر – آگوست 2022- با این شرایط هم سخت شده ) و اگر دانش زبان متوسط در بازه ی 6 تا 7 را دارید بدون شک برنامه استانی ساسکاچوان و اگر دانش زبان مناسبی ندارید و یا سن را از دست داده اید بدون شک در برنامه اکسپرس اینتری ، جای نخواهید گرفت.

 

نکاتی که قبل از شرکت در سیستم اکسپرس اینتری کانادا باید بدانید :

5/5
مدارک و مشخصات واقعی و مستند ارائه دهید و اطلاعات نادرست ندهید.
4/5
در هر بخش که رزومه خود را آپدیت کردید، مدرک معتبر آن را باید داشته باشید.
3/5
مدارک خود را در اولین فرصت آماده کرده، آن‌ها را برابر اصل، ترجمه و معادل سازی کنید.
2/5
مراقب زمان پایان اعتبار برخی مدارک مانند مدرک زبان، نامه بانک، پاسپورت و … باشید.
1/5
از تجربه موسسه ها و مشاورین مهاجرت به کانادای معتبر  در این زمینه غافل نشوید.