تمکن مالی جهت مهاجرت به کانادا

تمکن مالی یک نامه تائیدیه از بانک یا سازمان بورس اوراق بهادار است که برای دریافت ویزای کشور کانادا از قبیل برنامه های فدرال و استانی و تحصیلی و توریستی مورد نیاز خواهد بود. نامه تمکن مالی نشان دهنده این موضوع است که متقاضی درخواست ویزا از شرایط مالی مناسبی برای پوشش هزینه های زندگی،تحصیل ویا سفر خود و همراهان خود برخوردار است.

تمکن مالی از مهم‌ترین مدارک تاثیر گذار در تصمیم گیری افسر پرونده می‌باشد. در واقع شما با ارائه نامه تمکن مالی به افسر پرونده، این اطمینان را می‌دهید که از پس هزینه‌ها در کشور کانادا بر می‌آیید و از این لحاظ مشکلی برای شما پیش نخواهد آمد.

نامه تمکن مالی، توسط بانک عامل هر شخص و به دلار کانادا صادر می‌شود. در واقع تمکن مالی شامل، مانده حساب شخص و سپرده‌های بانکی ایشان به همراه تاریخ بازگشایی حساب، میانگین مبالغ وارد شده به حساب، میانگین مبالغ خارج شده از حساب و تفاضل این دو (گردش حساب) می‌باشد. معمولا در تمکن مالی، تمامی مبالغ به در واحد ریال عنوان می‌شوند و شخص متقاضی تمکن مالی، باید دلار کانادا را در شعبه اعلام دارد که در نامه تمکن مالی معادل ریال و دلار کانادا ذکر گردد. تمکن مالی در صورتی معتبر است که شعب ارزی آن را صادر و مدیر شعبه آن را مهر و امضاء کند.

توجه مهم : 

  1. در حال حاضر ، نرخ تمکن مالی دلار کانادا به ارز نیمایی در نامه تمکن مالی خواهد آمد . نامه تمکن مالی با نامه گردش حساب یا پرینت بانکی متفاوت است. 
  2. در پایین هر نامه تمکن مالی ، معمولا،بانک های عامل لینک مشخصی می گذارند که افسر مربوطه براحتی بدون هیچ تماسی ، به حقانیت نامه تمکن مالی شما پی ببرد.

شرایط تمکن مالی

برای اثبات توانایی مالی در هنگام اقدام برای برنامه مهاجرتی، شما باید از بانکی که پولتان را در آن پس انداز کرده اید گواهی دریافت کنید. این گواهی باید :

  •  در سربرگ بانک یا موسسه اقتصادی پرینت گرفته شده باشد
  • دارای اطلاعات تماس آن بانک یا موسسه باشد (آدرس، تلفن، ایمیل)
  •  نام شما را به طور کامل و صحیح ذکر کرده باشد
  •  بدهی های جاری شما به بانک را ذکر کرده باشد (در صورت وجود)
  •  اطلاعات کامل حساب همچون شماره حساب، تاریخ افتتاح حساب، موجودی فعلی حساب و میانگین موجودی 3 ماه گذشته را در بر داشته باشد.

توجه مهم :

⊗ تمکن مالی یعنی دارایی نقد ! یعنی دارایی که به وجه آن در لحظه دسترسی داشته باشید مانند پول نقد ، مانند سهام بورس ؛ لذا سند ملکی و یا سهام شرکت یا کارخانه برای ارائه جهت تمکن مالی ، قابل قبول نخواهد بود.

⊗ شما همچنین نمی توانید این پول را از شخص دیگری قرض کنید و به نامه تمکن مالی بسنده کنید زیرا پرینت حساب و گردش حساب شما هم لازم است.

⊗ شما باید بتوانید از این پول برای پرداخت هزینه های زندگی خانواده خود استفاده کنید (حتی اگر آنها با شما نیایند). اگر همسرتان با شما می آید، می توانید پولی را که با هم دارید در یک حساب مشترک بگذارید و یا اگر حساب بنام همسرتان باشد ، بلامانع است.

⊗ آفیسر پرونده در کل پروسه ی مهاجرتی تا لحظه ی ویزا شدن اجازه ی درخواست آپدیت تمکن مالی از متقاضی را خواهد داشت لذا نقدینگی باید هم هنگام درخواست و هم زمانی که (اگر) ویزای اقامت صادر خواهد شد، در دسترس باشد و در حساب بماند . 

حتما بدانید :

با توجه به هدف شما از مهاجرت به کانادا و تعداد اعضای خانواده، تمکن مالی مورد نیاز سفارت کانادا برای اعطای ویزا، متفاوت است. برای محاسبه تعداد اعضای خانواده خود باید موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • فرد متقاضی

  • همسر یا شریک زندگی شما

  • فرزندان وابسته شما 

  • فرزندان تحت تکفل همسرتان

حتی اگر همسر یا فرزندان تحت تکفل، شامل موارد زیر می‌شود، آن‌ها را نیز در نظر بگیرید:

  • همسر یا فرزندان مقیم دائم یا شهروندان کانادایی

  • همسر یا فرزندانی که با شما به کانادا نمی‌آیند.

تمکن مالی

مبلغ تمکن مالی

میزان تمکن مالی ویزای کاری کانادا

این مبلغ بستگی به دو موضوع مهم خواهد داشت . ابتدا اینکه تمکن مالی جهت چه نوع برنامه ی مهاجرتی؟ سپس برای چه تعداد اعضای خانواده ؟ بطور کلی می توان بیان نمود برای برنامه های اقامت دائم و کاری از قبیل برنامه های اکسپرس اینتری فدرال ، برنامه استانی ساسکاچوان ، برنامه استانی بریتیش کلمبیا و برنامه ی استارت آپ ویزا ، همگی جدول مشخص به خود را دارند که در جدول زیر مبالغ بر اساس تعداد اعضای خانواده را جهت اینگونه برنامه ها مشاهده می فرمایید.

 
تمکن مالی فدرال – اقامت دائم

مقدار نقدینگی مورد نیاز به دلار کاناداتعداد نفرات هر خانواده
$13,3101
$16,570
2
$20,371
3
$24,733
4
$28,052
5
$31,638
6
$35,224
7
$3,586
به ازای هر عضو خانواده

میزان تمکن مالی ویزای دانشجویی کانادا

کانادا، به دلیل شهریه‌های کم دانشگاه‌ها و برنامه های متنوع اقامتی پس از پایان دوره تحصیل، مقصد محبوب دانشجویان بین المللی است. برای ادامه تحصیل در کانادا، تمکن مالی بودجه‌های در دسترس برای پرداخت شهریه و هزینه‌های زندگی مورد نیاز است در واقع جهت ویزای دانشجویی می بایست هزینه های یکسال زندگی ( بر اساس جدول بالا ) + هزینه ی تحصیل و دانشگاه را در حساب بانکی خود یا همسر یا قیم قانونی خود ، موجود داشته باشید .
 
** هزینه بلیط رفت و برگشت را هم در مبلغ تمکن مالی در نظر بگیرید.
تمکن مالی

میزان تمکن مالی ویزای توریستی کانادا

هر چه بیشتر بهتر ، البته با توجیه قانع کننده !

برخی از موسسات عددهای 10 هزار دلار و برخی دیگر ماهی 2000 دلار و حتی دیده شده دقیق بیان شده ماهی 2500 دلار ! که همه ی این ها از پایه و اساس اشتباه است .

میزان هزینه های سفر به کانادا بستگی به نوع سفر شما ، محل اقامت شما ، بازدید از شهرهای مختلف و هزاران آیتم متفاوت دیگر – که در نامه ی مدارک مبنی بر هدف از اقدام جهت ویزای توریستی موجود است – خواهد داشت .

بنابراین شما می بایست ، حداقل توانایی پرداخت هزینه های سفر به کانادا طبق برنامه ریزی سفر خودتون در حساب داشته باشید. مبالغ بالاتر از هزینه ی سفر که شدید پیشنهاد میکنیم جهت محکم کاری و از سوی دیگر بیانگر اینکه شما علقه ی بسیار شدیدی بنام پول در ایران دارید که می بایست برای ساماندهی به آن به کشور خود بازگردید. ( غیر مستقیم برای پرونده ی خود ، تای ایجاد کرده اید)

 

 

آیا نشان دادن اسناد ملکی جزو تمکن مالی کانادا حساب می‌شود؟

به هیچ وجه و قاطعانه خیر !

اسناد شما پول نقد نیستند، پس جایگزین نامه‌های بانکی نمی‌شوند. ولی به هر حال شرایط مالی شما را نشان می‌دهند. همچنین اسناد مالی نشانگر گره‌های اقتصادی شما با کشور خودتان است. اسناد ملکی مانند سند زمین، سند خانه، سند مغازه و یا اجازه نامه خانه، مغازه و یا زمینی که آن را اجاره داده‌اید همه اثبات کننده توانایی مالی و تمکن مالی شما است. بهتر است اسناد ملکی ترجمه رسمی شوند و تاریخ ترجمه آن‌ها جدید باشد. اسناد ملکی می‌تواند به نام خود شما و در صورت داشتن اسپانسر مالی، به نام اسپانسر باشد. تمام مدارکی که در بالا به آن‌ها اشاره شد، توانایی مالی و تمکن مالی شما را به سفارت کانادا اثبات می‌کند. چگونگی آماده کردن هر مدرک هم بسیار مهم است.

 

برای تمکن مالی ویزای توریستی کانادا موجودی حساب نیاز هست یا گردش؟

طبق قانون فقط موجودی ، ولی در عمل هر دو !

برای نشان دادن تمکن مالی جهت ویزای توریستی و دانشجویی ، شما نیاز به پرینت حساب نخواهید داشت و فقط نامه ی تک برگی تمکن صادرشده از بانک عامل کفایت می کند ولی بارها شاهد بودیم که آفیسر پرونده برای اطمینان ازینکه نقدینگی موجود برای خود شخص بوده و احیانا قرض گرفته نشده درخواست پرینت 4 ماهه حساب را کرده است . بنابراین ما در فرازمهاجرپارس به تمام کلاینت های مجموعه اعلام میداریم تمکن مالی + پرینت 4 ماهه حساب الزامی می باشد.

واقعیت های تمکن مالی کانادا

نکـــــــــات طــــــلایـی :

  • جالب است که طبق دستورالعملی که در داکیومنت شماره ۱۲ کانادا آمده است، بسته به نوع کشوری که از آن اقدام می‌کنید مقدار سخت گیری آفیسرها متغیر است. برای کشورهای پر ریسک (ایران جزء همین کشورهاست) آفیسرها باید مدارک کاملی را در خصوص گردش مالی، نامه‌های بانکی و غیره کنترل کنند. در مورد کشورهای کم ریسک (مثل کشورهای اروپایی) فقط وجود یک تمکن بانکی یک روزه برای اخذ ویزا کافیست بنابراین همیشه نقدینگی زیاد هم مناسب نیست ! نقدینگی منطقی و قابل اثبات .
  • تاریخ افتتاح حساب کمتر از شش ماه نباشد (هر چقدر حساب قدیمی‌تر باشد بهتر است).
  • مبالغ واریزی به حسابتان باید منطقی باشد. برای مثال، اگر کارمند هستید و در ماه 20 میلیون تومان حقوق می‌گیرید، واریز شدن چندین مبلغ 40 میلیونی، 50 میلیونی و یا 100 میلیونی در طی یک ماه منطقی نیست مگر اینکه منبع آن‌ها مشخص باشد.
  • اگر در حسابتان مبلغ کمی وجود دارد و می‌خواهید آن را به حد نصاب لازم برای شهریه و هزینه زندگی یک سال در کانادا برسانید، باید مبلغ مورد نظر طی چندین ماه و کم کم به حسابتان وارد شود و یهویی به حساب شوک وارد نکنید با این وجود اگر موجودی حسابتان زیاد نیست و برای گرفتن گردش حساب عجله دارید و می‌خواهید یکدفعه مبلغ زیادی به آن وارد کنید، این مبلغ زیاد باعث شوک به حسابتان خواهد شد. بنابراین بهتر است از تاریخ بعد از واریز آن مبلغ پول، گردش حساب بگیرید و تاریخ واریز مشخص نباشد.
  • میزان پولی که در حساب شما وجود دارد بهتر است با سن، میزان سابقه کاری و میزان حقوق دریافتی شما تناسب داشته باشد. اگر تناسب ندارد مشکلی نیست به شرطی که منبع آن را مشخص کنید.
گواهی تمکن مالی
نمونه نامه تمکن مــــالی کانـــادا - بانک ملت
بانک سامان
نمونه نامه تمکن مــــالی کانـــادا - بانک سامان

سخن آخر :

 افسران اداره مهاجرت ، کاملا نسبت به نرخ واقعی دلار کانادا در ایران آگاه هستند. لذا با وجود اینکه نامه بانکی براساس دلار نیمایی صادر می‌شود اما شدیدا توصیه میکنیم -مخصوصا برای ویزاهای تحصیلی و توریستی –  براساس نرخ واقعی آزاد حسابتان را پر کنید.

اخیرا نامه‌های بانکی قابل رهگیری اینترنتی بوده و در موارد متعددی از بانک  استعلام گرفته‌اند. لذا بهتر است تا مشخص شدن نتیجه ویزا به حسابتان دست نزنید و به هیچ وجه بدنبال سندسازی نباشید.

افرادی که دارای حساب ارزی خصوصا حساب بانکی داخل کانادا هستند شانس بیشتری برای جلب نظر مثبت افسر در صورت رعایت سایر نکات ، خواهند داشت.