در صورتی می‌توانید حین تحصیل در کانادا کار کنید که:

  • مجوز تحصیل داشته باشید.
  • در یک برنامه تحصیلی با حداقل دوره ۶ ماهه و به صورت تمام وقت تحصیل کنید.
 
اگر مجوز تحصیل داشته باشید، در هفته تا ۲۰ ساعت و در تعطیلات رسمی حداکثر تا ۴۰ ساعت در هفته مجاز به کار کردن هستید.
 
با این حال، موارد استثنا نیز وجود دارد: اگر مدت زمان برنامه تحصیلی شما کمتر از ۶ ماه باشد، اگر موسسه آموزشی شما در لیست DLI (موسسه آموزشی تایید شده توسط دولت) نباشد یا اگر در حال تحصیل در یک دوره تحصیلات تکمیلی نباشید، به هیچ وجه نمی‌توانید در طول دوره تحصیل در کانادا کار کنید.
 

دوره Co-op چیست؟

تعدادی از دوره ها، چه در کالج‌های خصوصی و چه در کالج‌های دولتی، بخشی از برنامه آموزشی خود را به آنچه ما «Co-op» می‌نامیم اختصاص می دهند. در این دوره، دانشجویان می‌توانند تحت نظارت و با تجربه کار تمام وقت، آنچه را که آموخته‌اند عملی کنند.
 
این دوره‌ها (Co-op) مانند کارآموزی است که بخشی جدایی ناپذیر از تحصیلات شما در کانادا را تشکیل می‌دهد. در طول Co-Op شما می‌توانید اجازه کار تمام وقت داشته باشید.
 

مجوز کار پس از فارغ التحصیلی (PGWP) چیست؟

مجوز کار پس از فارغ التحصیلی (PGWP)، یک مجوز کاری است که پس از اتمام برنامه تحصیل در کانادا به دانشجویان بین المللی داده می‌شود. این مجوز، فرصتی عالی برای دانشجویان بین المللی است که پس از تحصیل در کشور کانادا بمانند، تمام وقت کار کنند و در نهایت بتوانند از طریق برنامه‌های مختلف مهاجرتی، جهت اخذ اقامت دائم کانادا اقدام کنند.
 

چگونه می‌توان برای اخذ مجوز کار پس از فارغ التحصیلی (PGWP) اقدام کرد؟

برای درخواست مجوز کار پس از فارغ التحصیلی، دانشجو باید شرایط زیر را داشته باشد:
  • محل تحصیل دانشجو باید در لیست DLI (موسسات یادگیری تعیین شده توسط دولت) باشد.
  • محل تحصیل دانشجو باید دولتی، در مقاطعی بالاتر از سطح متوسطه و یا موسسه‌ای خصوصی باشد که مدارکی مانند کارشناسی یا کارشناسی ارشد اعطا می‌کند.
  • مدت زمان دوره آموزشی باید حداقل ۸ ماه باشد.
  • دوره آموزشی باید تمام وقت باشد.
 
در شرایط زیر، دانشجو مجاز به اخذ PGWP نمی‌باشد:
  • برنامه آموزشی انتخاب شده، یک دوره آموزش زبان است.
  • دانشجو قبلاً PGWP را اخذ و از آن استفاده کرده است.
  • دانشجو بیش از نیمی از برنامه آموزشی خود را از راه دور گذرانده است.
 
توجه داشته باشید که پس از تحصیل، برای درخواست PGWP و اخذ مجوز کار قانونی در کانادا، مجوز فعلی دانشجو باید همچنان معتبر باشد. از تاریخ دریافت نامه تکمیل دوره تحصیلی یا رونوشت آن، دانشجو حداکثر ۱۸۰ روز فرصت دارد تا برای اخذ مجوز کار پس از فارغ التحصیلی درخواست دهد.
 

مدت زمان اعتبار مجوز کار پس از فارغ التحصیلی (PGWP)

مجوز کار پس از فارغ التحصیلی با توجه به مدت زمان تحصیل شما اعتبار دارد. اگر برنامه تحصیلی شما بین ۸ ماه تا ۲ سال باشد، PGWP  معادل مدت زمان برنامه آموزشی شما اعتبار خواهد داشت. حال اگر دوره تحصیلی شما ۲ساله یا بیشتر باشد، مجوز کار پس از فارغ التحصیلی می تواند تا ۳ سال اعتبار داشته باشد.
با این حال، توجه به این نکته مهم است که تصمیم نهایی درباره درخواست و مدت زمان PGWP کاملاً مربوط به افسر مهاجرتی است که پرونده را ارزیابی می‌کند.

پیچیدگی های فراوان مهاجرت به کانادا به گونه ای است که بهترین و مطمئن ترین راه جهت اخذ آن، دریافت مشاوره از مجرب ترین افراد می باشد. همین حالا می توانید برای تکمیل فرم ارزیابی در وبسایت اقدام نمائید تا موسسه فراز مهاجر (CiO) راهنمای شما در این مسیر باشد.