افسر مهاجرت کانادا را می‌توان به‌عنوان یکی از فیلترهای مهم برای ورود به کانادا در نظر گرفت. این بخش می‌تواند تأثیر زیادی در ورود یا عدم ورود شما به خاک کانادا داشته باشد. با این اوصاف هنوز هم طیف زیادی از متقاضیان با اختیارات افسر مهاجرت کانادا آشنایی ندارند.

در حقیقت افسر مهاجرت کانادا دارای اختیارات قانونی مختلفی است که می‌تواند به‌موجب آن مانع از ورود شما به خاک این کشور شود. از طرفی دیگر افسر مهاجرتی می‌تواند فرایند ماندن یا ورود شما به کانادا را تغییر دهد. به همین جهت است که باید توجه زیادی بدان داشته باشید. 

عدم آشنایی با اختیارات افسر مهاجرت کانادا از جمله فاکتورهایی است که می‌تواند تا حدی موجب مشکل در پروسه کاری متقاضیان شود. ما در ادامه این مقاله قصد داریم تا به شیوه‌ای دقیق اختیارات افسر مهاجرت کانادا را زیر ذره‌بین نقد و بررسی خود قرار دهیم. لذا اگر شما هم به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید، بهتر است ما را تا انتهای این متن همراهی کنید.

افسر مهاجرت کانادا کیست؟

قبل از اینکه بخواهیم اختیارات افسر مهاجرت کانادا را شرح دهیم، بهتر است ابتدا با جنبه قانونی این شخصیت حقیقی صحبت کنیم. در واقع افسر مهاجرتی کانادا به فردی گفته می‌شود که تحت پوشش سازمان امور مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا (IRCC) است. این افراد به‌عنوان سد انسانی در مقابل ورود عناصر نامطلوب و غیر قانونی به خاک کانادا شناخته می شوند.

 آن‌ها شرایط متقاضیان ورود به کانادا در بخش‌های مختلف را بررسی کرده و بک‌گراند یا اهداف آنها را زیر ذره‌بین قرار می‌دهند. این افراد مسئولیت دارند تا مانع از ورود افرادی شوند که ممکن است برای کانادا نامناسب باشد. لذا در آینده هم نسبت به تأیید یا عدم تأییدشان باید پاسخگو باشند. همین مورد سبب شده تا در وظایف خود جدی و حساس شوند.

عموماً نظر افسرهای مهاجرتی کانادا بر نوع ویزا و مجوز صادره برای متقاضی ارجحیت دارد. به عبارت ساده اگر شما ویزای ورود شش‌ماهه به کانادا را داشته باشید، افسر مهاجرتی کانادا می‌تواند آن را افزایش یا کاهش دهد. حتی این افسر می‌تواند مانع از ورود شما به خاک کانادا شود. این موضوع به نوبه خود نشان از اختیارات افسر مهاجرت کانادا در سطوح بالای مهاجرتی است؛ لذا نباید به‌هیچ‌عنوان ساده از کنار آن عبور کرد.

موقعیت‌هایی که افسر مهاجرتی در آن دخیل است

همان گونه که اشاره کردیم، افسر مهاجرتی کانادا به‌عنوان یک فیلتر انسانی برای ورود به کانادا تلقی می‌شود. به همین جهت است که اگر شما قصد مهاجرت به کانادا، تحصیل، سفر گردشگری (یا هر نوع شیوه ورود به خاک کانادا) را داشته باشید، می بایست از این فیلتر عبور کنید. به‌طورکلی شما در سه موقعیت مختلف با افسر مهاجرتی کانادا سروکار خواهد داشت که به شرح زیر هستند.

  1. در فرودگاه و زمان ورود به کانادا
  2. در سفارتخانه و زمان صدور ویزا
  3. در اداره مهاجرت و زمان اخذ شهروندی کانادا

این موقعیت‌ها را می‌توان مهم‌ترین و البته حیاتی‌ترین بخش‌هایی دانست که شما به‌صورت مستقیم باید با افسر مهاجرتی کانادا مواجه شوید. افسر مربوطه در هر یک از این بخش‌ها دارای اختیارات مختص به خود است که می‌تواند تأثیر مستقیمی بر روی ورود شما به خاک کانادا داشته باشد. 

ما در ادامه این متن اختیارات افسر مهاجرت کانادا در هر یک از این موقعیت‌ها را برای شما شرح داده‌ایم. البته باید در نظر داشته باشید که در فرایند اکسپرس اینتری و طی بررسی شرایط متقاضیان، افسران مهاجرتی هم به‌صورت غیرمستقیم دخیل هستند. برای مثال ممکن است شما حداقل امتیاز لازم برای ورود به خاک کانادا را نداشته باشید، اما افسر مهاجرتی کانادا ورود شما را به نفع کانادا تشخیص دهید. 

در چنین شرایط حتی می‌توانید با امتیاز کمتر هم اقامت این کشور را دریافت نمایید. شرایط معکوس آن هم حاکم است. یعنی ممکن است شما امتیاز بالایی هم داشته باشید، اما افسر مهاجرتی کانادا ورود شما را مناسب تشخیص ندهد. در چنین حالتی اجازه ورود به خاک کانادا را نخواهید داشت.

اختیارات افسر مهاجرت کانادا در سفارتخانه

نخستین موقعیتی که شما با افسر مهاجرتی کانادا برخورد می‌کنید، در سفارتخانه‌های کانادا و در زمان صدور ویزا است. در حقیقت تمامی متقاضیان صدور ویزای کانادا اعم از گردشگری، مسافرتی، تحصیلی، پناهندگی و باید ابتدا با افسر مهاجرتی کانادا مصاحبه کنند. 

البته افرادی که از طریق سیستم اکسپرس اینتری برای اقامت کانادا درخواست می‌دهند، ممکن است در این مرحله با افسر مهاجرتی مصاحبه‌ای نداشته باشند. عموماً در این مرحله افسر مهاجرتی کانادا سؤالاتی را از شما می‌پرسد تا هدف دقیق‌تان از ورود به این کشور را تشخیص دهد. بهتر است در چنین حالتی هدف دقیق خود از سفر به کانادا را بدون هیچ‌گونه ابهامی بیان کنید.

در این مرحله افسر مهاجرتی کانادا اختیار تام دارد. برای مثال افسر مهاجرتی می‌تواند مدت‌زمان ویزا یا تعداد ورود شما به کانادا را افزایش یا کاهش دهد. از طرفی دیگر ممکن است حتی با صدور ویزا شما هم مخالفت نماید. برای مثال ممکن است شما درخواست یک ویزای مولتیپل داشته باشید حال اینکه افسر مهاجرتی باتوجه‌به اهداف و شرایط شما، یک ویزای سینگل ۶ ماهه را مناسب اهداف شما بدهند.

 در چنین حالتی شما تنها قادر به دریافت ویزای سینگل خواهید بود. در حقیقت نظر افسر مهاجرتی کانادا مهم‌ترین چیزی است که می‌تواند پرونده شما را رد یا تأیید نماید. از طرفی دیگر برای ویزاهای تحصیلی یا کاری هم مجدداً نظر افسر مهاجرتی کانادا نتیجه نهایی را مشخص می‌کند. به همین جهت باید طی مصاحبه با او تمام سؤالات را به‌دقت و به‌صورت واقعی پاسخ دهید تا بتوانید ویزای خود را مطابق نیازتان دریافت کنید.

اختیارات افسر مهاجرت کانادا در فرودگاه یا مرز زمینی

تقریباً تمام متقاضیان ورود به کانادا باید با افسر مهاجرتی مستقر در فرودگاه، مصاحبه داشته باشند. این موضوعات شامل حال افرادی هم می‌شود که از طریق سیستم اکسپرس اینتری وارد خاک این کشور شده‌اند. البته اگر اقامت دائم یا شهروندی این کشور را داشته باشید، نیازی به مصاحبه با آن‌ها نخواهید داشت .

در این مرحله شما ابتدا با یک افسر مهاجرتی کانادا مصاحبه خواهید داشت که سؤالات عمومی را درباره برنامه سفرتان می‌پرسد. چنانچه اهداف و برنامه‌های شما واضح باشد، افسر مهاجرتی اجازه ورود به کانادا می‌دهد. اما اگر در رابطه با ورود شما مردد بوده و یا نیاز به بررسی بیشتری داشته باشید، شما را به یک افسر مهاجرتی دیگر ارجاع می‌دهد. در چنین حالتی اصطلاحاً شما وارد بررسی ثانویه می‌شوید. 

افسر دوم سؤالات بیشتری را از شما می‌پرسد تا با جزئیات بیشتری از برنامه‌های شما آشنا شود. عموماً در چنین مواقعی دو حالت کلی رخ می‌دهد. حالت رایج این است که به شخص اجازه ورود به خاک کانادا داده می‌شود. در چنین حالتی شخص می‌تواند بدون هیچ دغدغه‌ای فرودگاه را ترک نماید.

 اما ممکن است مدارک شما برای جلب نظر افسر مهاجرتی کانادا کافی نباشد. در چنین حالتی شما یا به بدون هیچ عواقبی می‌توانید از این کشور خارج شوید یا به دادگاه مهاجرتی ارجاع داده می‌شوید تا در رابطه با شما تصمیم‌گیری شود.

چنانچه به‌قصد ترانزیت وارد خاک کانادا شده باشید، می‌توانید بدون هیچ مشکلی از کانادا به سمت کشور دیگری بروید. در نظر داشته باشید که تمام افرادی که برای نخستین‌بار وارد خاک کانادا می‌شوند، وارد فاز بررسی ثانویه می‌شوند. به عبارت ساده‌تر به افسر دوم ارجاع داده می‌شوند.

در نظر داشته باشید که اختیارات افسر مهاجرت کانادا در این بخش می‌تواند بر اکثر قوانین موجود حاکم باشد. برای مثال اگر حتی شما ممنوع‌الورود به کانادا باشید، افسر مربوطه می‌تواند از اختیارات خود استفاده کرده و اجازه ورود شما به خاک کانادا را بدهد. از طرفی دیگر افسر مهاجرتی حتی می‌تواند مدت‌زمان حضور یا تعداد ورود شما را هم در این مرحله تغییر دهد. 

برای مثال ممکن است شما یک ویزای سینگل ۶ ماهه دریافت کرده باشید، حال اینکه ممکن است افسر مهاجرتی مستقر در فرودگاه، ۳ ماه را برای حضور شما صلاح بداند. در چنین حالتی شما تنها اجازه حضور سه‌ماهه را در این کشور خواهید داشت.

البته افسران مستقر در فرودگاه یک محدودیت ویژه دارند. این محدودیت در رابطه با افرادی است که از طریق دعوت‌نامه استانی یا برنامه مهاجرتی استانی وارد خاک کانادا شده‌اند. در چنین حالتی افسر مهاجرتی دولت فدرال نمی‌تواند مانع از ورود شما شود. برای ممانعت از ورود شما باید ابتدا با افسر مهاجرتی استان مربوطه مشورت نماید. هرگونه تغییر در شرایط و ویزای شما با تأیید مأمور استانی انجام می‌شود.

اختیارات افسر مهاجرت کانادا در سازمان امور مهاجرتی

زمانی که قصد دریافت شهروندی کانادا را داشته باشید، مجدداً باید یک مصاحبه با افسر مهاجرتی کانادا داشته باشید. این مصاحبه بعد از آزمون شهروندی و در اداره مهاجرت و شهروندی کانادا انجام می‌شود. در این مصاحبه هم بیشتر بر روی اهداف و برنامه‌های شما متمرکز می‌شوند. 

در این مرحله نیز افسر مهاجرتی کانادا دارای اختیارات تام است. به عبارت ساده‌تر می‌تواند درخواست شما را رد یا قبول کند. این موضوع فارغ از داشتن یا نداشتن شرایط لازم است.

پیچیدگی های فراوان مهاجرت به کانادا به گونه ای است که بهترین و مطمئن ترین راه جهت اخذ آن، دریافت مشاوره از مجرب ترین افراد می باشد. همین حالا می توانید برای تکمیل فرم ارزیابی در وبسایت اقدام نمائید تا موسسه فراز مهاجر (CiO) راهنمای شما در این مسیر باشد.