معرفی دانشگاه های فرانسوی زبان

کانادا یک کشور دو زبانه است که انگلیسی و فرانسوی به‌عنوان زبان‌های رسمی آن شناخته می‌شوند. اکثریت جمعیت این کشور را انگلیسی زبان‌ها تشکیل می‌دهند اما در بعضی از ایالت‌ها جمعیت افراد فرانسوی زبان‌ بالاتر است.

به‌عنوان نمونه در ایالت کبک، زبان رسمی مردم و دستگاه‌ها اجرایی، فرانسوی است و مهاجرت کانادا به مقصد کبک، نیازمند تسلط بر این زبان خواهد بود.

با توجه به رواج زبان فرانسوی در کانادا، بعضی از دانشگاه‌ها و مدارس، دوره‌های آموزشی خود را به این زبان برگزار می‌کنند و فرانسوی را زبان اصلی خود می‌دانند.

در این مطلب قصد داریم چند نمونه از برترین دانشگاه‌ های فرانسوی زبان کانادا را به شما معرفی کنیم. پس اگر بر زبان فرانسوی تسلط دارید و رویای مهاجرت تحصیلی کانادا را در سر می‌پرورانید، تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

 

دانشگاه مونترال

دانشگاه مونترال یکی از بهترین و برترین دانشگاه های فرانسوی زبان کانادا محسوب می‌شود که در شهر مونترال استان کبک قرار گرفته است.
این دانشگاه فعالیت خود را برای نخستین مرتبه در سال 1878 آغاز کرد و اکنون به‌عنوان یک دانشگاه بین‌المللی، پذیرای دانشجویان بومی و خارجی زیادی است.

علاقه‌مندان به تحصیل در این دانشگاه می‌توانند تحصیلات خود را در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری ادامه دهند. 

جالب است بدانید تدریس به زبان فرانسوی تنها در دوره کارشناسی این دانشگاه اجباری است و دانشجویان کارشناسی ارشد یا دکتری می‌توانند به اختیار خود یکی از زبان‌های فرانسوی یا انگلیسی را برای تحصیل انتخاب کنند.

دانشگاه فرانسوی زبان مونترال در مجموع 17 دانشکده، دو مدرسه وابسته به خود و 35 موسسه علمی پژوهشی دارد و با فراهم کردن زمینه آموزشی مناسب، رشته‌های مختلفی را به دانشجویان تدریس می‌کند.

این دانشگاه هر ساله در بررسی‌ها و رتبه‌بندی‌های مختلفی که توسط موسسه‌های مربوطه انجام می‌شود، رتبه بالایی به‌دست می‌آورد.

در آخرین رتبه‌بندی انجام شده، دانشگاه مونترال توانست رتبه 5 کشوری و همچنین 118 کشوری را به خود اختصاص دهد و از این نظر نیز جزو دانشگاه‌های برتر جهان به‌شمار آید.

شرایط پذیرش در دانشگاه مونترال

شرایط پذیرش در هر یک از مقاطع تدریس شده در این دانشگاه متفاوت از دیگری است و متقاضیان برای پذیرش در مقاطع مختلف آن باید مدارک خود را با توجه به شرایط و درخواست دانشگاه آماده کنند.

صرف نظر از جزئیات مورد نیاز برای پذیرش در رشته‌های مختلف، مدارک اصلی و ثابت مورد نیاز در هر مقطع عبارت هستند از:

  • برای تحصیل در دوره کارشناسی، داشتن مدرک دیپلم و ارائه ریز نمرات دوره‌های قبل ضروری است. همچنین دانشجویان این مقطع باید بر زبان فرانسوی تسلط کامل داشته باشند.
  • تحصیل در دوره کارشناسی ارشد نیز نیازمند داشتن مدرک کارشناسی، ارائه ریز نمرات آن و همچنین تسلط کافی بر زبان فرانسوی است.
  • دانشجویان دوره دکتری باید مدرک و ریز نمرات دوره کارشناسی ارشد را ارائه دهند و تسلط آن‌ها بر زبان فرانسوی به اثبات برسد.

شهریه تحصیل در هر یک از دوره‌های این دانشگاه به عوامل مختلفی مانند مقطع، رشته و ملیت دانشجو بستگی دارد. 

دریافت و تعلق گرفتن فاندهای تحصیلی (بورسیه) به برخی از دانشجویان، می‌تواند در کاهش شهریه مقرر شده برای آن‌ها یا از بین رفتن اجبار به پرداخت آن موثر باشد.

دانشگاه شربروک

از دیگر دانشگاه های فرانسوی زبان کانادا می‌توان به دانشگاه شربروک، واقع شده در شهر شربروک استان کبک اشاره کرد.

این دانشگاه فعالیت خود را برای نخستین مرتبه در سال 1954 و با تمرکز بر الهیات کاتولیکی آغاز کرد. اما پس از گذشت چند سال رشته‌های دیگری نیز به این دانشگاه وارد شدند و شربروک به یک دانشگاه عمومی تبدیل شد.

این دانشگاه 5 پردیس و 10 دانشکده مختلف دارد که به دانشجویان ملی و بین‌‌المللی در رشته‌های مختلف آموزش می‌دهد. جالب است بدانید در مقطع کارشناسی دانشگاه شربروک، بیشتر رشته‌های علوم انسانی و هنر تدریس می‌شوند.

هر ساله موسسه‌های مختلفی دانشگاه‌های سرتاسر دنیار را براساس معیارهای مشخصی دسته‌بندی می‌کنند و به آن‌ها یک رتبه منحصر به‌فرد می‌دهند. طبق آخرین امتیازهای تعلق گرفته به این دانشگاه، در حال حاضر دانشگاه شربروک جزو 24 دانشگاه برتر کانادا 722 دانشگاه در سطح دنیا است.

شرایط پذیرش در دانشگاه شربروک

لازم به ذکر است که شرط پذیرش در این دانشگاه تسلط بر زبان فرانسوی نیست، بلکه تسلط کافی بر این زبان یک امتیاز ویژه محسوب می‌شود. 

دانشجویانی که پذیرش شربروک را با ارائه مدرک معتبر زبان انگلیسی به‌دست می‌آورند، می‌توانند در دوره‌های رایگان آموزش زبان فرانسوی این دانشگاه بهره‌مند شوند.

شرایط پذیرش در رشته‌ها و مقاطع مختلف این دانشگاه یکسان نیست، اما ارائه مدرک مقطع پیشین و ریز نمرات آن در همه دوره‌های این دانشگاه ثابت است.

همچنین تعیین شهریه برای تحصیل در دانشگاه شربروک برحسب مقطع تحصیلی دانشجو، رشته تحصیلی، بومی یا بین‌المللی بودن او و دورس گذرانده شده انجام می‌شود.

دانشجویان این دانشگاه می‌توانند با دریافت بورسیه‌های تحصیلی و همچنین وام‌ها دانشجویی، پرداخت شهریه را کاهش دهند. بعضی از بورسیه‌های این دانشگاه تمام هزینه تحصیل و گروهی دیگر تنها بخشی از این هزینه‌ها را تحت پوشش خود قرار می‌دهند.

 دانشگاه لاوال

از دیگر دانشگاه های فرانسوی زبان کانادا که از اهمیت بالایی برخوردار است، می‌توان به دانشگاه لاوال اشاره کرد. این دانشگاه در سال 1852 در شهر کبک از استان کبک تاسیس شد و تا به امروز توانسته است موفقیت‌هایی بالایی به‌دست آورد.

در 18 دانشکده این دانشگاه فرانسوی زبان، نزدیک به 500 رشته تحصیلی تدریس می‌شوند و علاقه‌مندان می‌توانند یکی از این رشته‌ها را با توجه به پیش زمینه و همچنین علایق خود انتخاب کنند. 

پردیس‌های دانشگاه لاوال در مجموع 60 ساختمان مختلف دارند که یک مرکز آموزشی بسیار وسیع را به‌وجود آورده‌اند.

دانشگاه لاوال توانسته است در رتبه‌بندی‌های دانشگاهی، رتبه 13 تا 15 کانادا و 250 تا 300 جهانی را از آن خود کند. 

این دانشگاه از برترین استانداردهای بین‌المللی برای تدریس رشته‌های مختلف استفاده می‌کند و در طول تاریخ پر بار خود، مشاهیر زیادی به جامعه کانادا و همچنین جامعه جهانی تقدیم کرده است.

شرایط پذیرش در دانشگاه لاوال

برای پذیرش در هر یک از مقاطع این دانشگاه فرانسوی زبان کانادایی، ارائه مدرک زبان فرانسوی یا اثبات تسلط بر آن لازم و ضروری است. همچنین ارائه مدرک قبولی در دوره تحصیلی پیشین و گذراندن دروس پیش نیاز در بعضی از رشته‌ها، از شرایط عمومی پذیرش در دانشگاه لاوال است.

شهریه تحصیل در این دانشگاه نیز مانند سایر دانشگاه های فرانسوی زبان کانادا، به عوامل مختلفی بستگی دارد و برای همه افراد و تحصیل در همه رشته‌ها یکسان نیست.

بهتر است بدانید دانشگاه لاوال نیز در شرایط ویژه‌ای و برای برخی از دانشجویان خود بورسیه‌های مختلفی تعیین کرده است.

 

دانشگاه فرانسوی انتاریو

همه دانشگاه های فرانسوی زبان کانادا در استان کبک جمع نشده‌اند، بلکه در سایر استان‌های این کشور از جمله انتاریو نیز، دانشگاه فرانسوی زبان وجود دارد. دانشگاه فرانسوی انتاریو در سال 2018 در تورنتو افتتاح شد و به‌عنوان اولین دانشگاه فرانسوی زبان استان انتاریو در سراسر جهان شناخته می‌شود.

این دانشگاه به‌دلیل قدمت و سابقه کم هنوز نتوانسته است به‌طور واضح در رتبه‌بندی دانشگاهی شرکت کند و یک جایگاه قابل قبول به خود اختصاص دهد. همچنین مسیر پیشرفت و تکامل رشته‌های تحصیلی آن هنوز مسیر زیادی را نپیموده است.

شرایط پذیرش از دانشگاه فرانسوی انتاریو

همان‌طور که درباره سایر دانشگاه های فرانسوی زبان کانادا گفته شد، شرایط پذیرش در این دانشگاه نیز در مقاطع مختلف متفاوت است. اما داشتن مدرک زبان فرانسه یا اثبات تسلط بر آن از شروط لازم و ضروری برای تحصیل در دانشگاه انتاریو محسوب می‌شود.

سخن نهایی

در کانادا دانشگاه‌های مختلفی وجود دارند که زبان اول خود را فرانسوی اعلام می‌کنند، اما همه آن‌ها در کبک قرار ندارند. از دیگر دانشگاه های فرانسوی زبان کانادا که خارج از محدوده کبک هستند می‌توان به دانشگاه سینت بنفیس در منیتوبا یا سنت آن در نوا اسکوشیا اشاره کرد.

پیچیدگی های فراوان مهاجرت به کانادا به گونه ای است که بهترین و مطمئن ترین راه جهت اخذ آن، دریافت مشاوره از مجرب ترین افراد می باشد. همین حالا می توانید برای تکمیل فرم ارزیابی در وبسایت اقدام نمائید تا موسسه فراز مهاجر (CiO) راهنمای شما در این مسیر باشد.