امروزه استان ساسکاچوان توانسته به لطف سیاست های استانی و همچنین اقتصاد رو به رشد و نیاز به نیروهای متخصص، بهترین و متنوع ترین برنامه های مهاجرتی کانادا را پدید آورد. در مقاله ی زیر به ابعاد این استان در تمامی زمینه ها می پردازیم.

در میان همه استان های کانادا، ساسکاچوان نیز دارای برنامه های متنوع مهاجرتی در سال 2020 می باشد و این امکان را برای بازه وسیعی از متقاضیان مهاجرت به کانادا فراهم آورده است که از طریق یکی از این برنامه ها اقدام کرده و در نهایت به اقامت دایم کانادا برسند. در میان برنامه های مهاجرتی این استان، 2 برنامه بسیار پرطرفدار وجود دارد که زیر مجموعه برنامه نیروی متخصص (Skilled Worker) قرار می گیرند و با نام های نیروی متخصص ساسکاچوان زیر شاخه های اکسپرس اینتری EE و مشاغل مورد نیاز OID شناخته می شوند. این 2 برنامه از سال 2015 تا اواسط 2018 با توجه به شرایط اقدام بسیار مناسبی که ارایه کرده بودند و همچنین وجود سیستم First Come First Served متقاضیان بسیاری را به سوی خود و زندگی در استان ساسکاچوان جذب کرده و افراد زیادی موفق شدند از طریق این 2 برنامه به اقامت دایم کانادا دست یابند.

 

از اواسط سال 2018 اما روال کار برنامه های نیروی متخصص استان ساسکاچوان نیز به سمت و سوی جدول رده بندی و استخر متقاضیان تغییر یافت و مراحل اقدام در این برنامه ها نیز دقیقا مشابه برنامه های زیر مجموعه اکسپرس اینتری کانادا گردید. بنابراین برای اقدام از طریق این برنامه، متقاضی حتما بایستی ابتدا پروفایل تمایل نامه یا Expression of Interest خود را تشکیل دهد. سپس متقاضیانی که دارای سوابق کار در ناک های شغلی (NOC) زیر مجموعه صفر، A ,B هستند و همچنین سوابق کاری آن ها در جدول مشاغل غیر قابل قبول استان ساسکاچوان نیست، ابتدا بایستی در جدول امتیاز بندی این برنامه ها حداقل امتیاز 60 را کسب کنند تا واجد شرایط تشکیل پروفایل تمایل نامه (EOI) شوند.

 سپس متقاضی بایستی پروفایل EOI خود را تشکیل داده و وارد استخر (جدول رده بندی) متقاضیان برنامه نیروی متخصص این استان شود. در این سیستم به هر متقاضی با توجه به شرایط خود مانند سن، تحصیلات، سوابق کاری، نمره زبان و دیگر فاکتورهای موجود امتیازی کل اختصاص داده می شود. اداره مهاجرت این استان به صورت دوره ای یک گزینش یا Draw را انجام داده و پروفایل هایی با امتیازات بالاتر در جدول رده بندی را انتخاب کرده و برای آن ها دعوتنامه ارسال خواهد کرد و به متقاضی 60 روز زمان داده می شود تا اپلیکیشن کامل خود را به صورت آنلاین در اداره مهاجرت این استان سابمیت کند. سپس اداره مهاجرت این استان پرونده متقاضی را بررسی کرده و در صورت مثبت بودن این بررسی، به وی نامینیشن این استان (Nomination) اعطا خواهد شد. پس از دریافت نامینیشن از طرف این استان، اگر متقاضی در شاخه اکسپرس اینتری این برنامه استانی اقدام کرده باشد، در سیستم اکسپرس اینتری خود 600 امتیاز دریافت خواهد کرد و در اولین Draw در سیستم اکسپرس اینتری ITA را دریافت خواهد کرد. پس از دریافت ITA از اداره مهاجرت فدرال، متقاضی 60 روز فرصت دارد تا اپلیکیشن کامل خود را با مدارک کامل در پروفایل اکسپرس اینتری برای دریافت اقامت دائم خود ثبت کند. اگر متقاضی در شاخه مشاغل مورد نیاز OID اقدام کرده باشد نیز بایستی پس از دریافت نامینیشن از استان ساسکاچوان، پرونده خود را به صورت کاغذی برای بررسی و صدور اقامت دایم به اداره مهاجرت کانادا ارسال کند.

 

همانگونه که اشاره شد این روش زیر شاخه برنامه اکسپرس اینتری هست بنابراین برای اقدام از این روش متقاضی بایستی حتما در سیستم اکسپرس اینتری پروفایل داشته باشد. پس ابتدا پیش نیازهای ساخت پروفایل در اکسپرس اینتری را مرور کرده و سپس به برنامه استانی ساسکاچوان می پردازیم. برای ایجاد پروفایل در سیستم اکسپرس اینتری بایستی پیش نیازهای زیر را داشته باشیم:

1- متقاضی بایستی از طریق لینک زیر حداقل 67 امتیاز از مجموع 110 امتیاز را کسب کند.

2- پس از اینکه متقاضی اطمینان حاصل کرد که ۶۷ امتیاز اولیه را دارد و می تواند آن ها را اثبات کند بایستی برای ارزیابی مدارک تحصیلی اقدام کند. سازمان WES در کانادا تقریبا برای تمامی رشته ها مدارک متقاضیان را ارزیابی می کند. 

3- پس از ارزیابی مدارک و یا در کنار آن متقاصی بایستی در امتحان آیلتس جنرال و یا زبان فرانسه و یا هردو، نمره معادل CLB 4 به بالا را کسب کند.

4- پس از موفقیت در مراحل قبلی، متقاضی می تواند در سیستم اکسپرس اینتری پروفایل خود را ایجاد کند.

5- پس از ایجاد پروفایل در اکسپرس اینتری، متقاضی 2 شماره را دریافت خواهد کرد که به شماره اکسپرس اینتری و Job Seeker Code معروف است. این شماره ها برای تکمیل پروفایل آنلاین EOI مورد نیاز است. پس از آن ابتدا بایستی دید متقاضی واجد شرایط برنامه استانی ساسکاچوان شاخه EE خواهد بود یا خیر.

6- سابقه کار متقاضی بایستی در یکی از ناک های شغلی زیر مجموعه 0، A یا B بوده باشد و همچنین این ناک شغلی (NOC) مورد انتخاب متقاضی نباید در لیست مشاغل غیر قابل قبول این استان قرار گیرد.

7- در این مرحله متقاضی بایستی در جدول امتیاز بندی مخصوص برنامه استانی ساسکاچوان 60 امتیاز از 110 امتیاز را به دست آورد.

لازم به ذکر است که متقاضی حتما بایستی دارای مدرک دانشگاهی بوده و یا مدارک فنی حرفه ای را دارا باشد.

8- پس از آن متقاضی می تواند در وبسایت استان ساسکاچوان پروفایل آنلاین ابراز علاقه خود (EOI) را ساخته و آن را سابمیت کند. 

9- پس از سابمیت پروفایل آنلاین ابراز علاقه خود (EOI)، اداره مهاجرت این استان تمامی متقاضیان را بر اساس امتیاز کل آن ها رده بندی کرده و سپس به صورت دوره ای برای بالاترین امتیازات دعوتنامه صادر خواهد کرد. پس از دریافت دعوتنامه، متقاضی 60 روز فرصت دارد تا اپلیکیشن آنلاین خود را در اداره مهاجرت این استان ایجاد کند، تمامی مدارک لازم را آپلود کرده و با پرداخت 350 دلار کانادا (از تاریخ اول آپریل 2019) اپلیکیشن را سابمیت کند. پس از آن اداره مهاجرت این استان پرونده متقاضی را بررسی کرده و در صورت کامل بودن و بر اساس نظر نهایی آفیسر بررسی کننده پرونده، به متقاضی، نامزدی استانی (Nomination) داده خواهد شد. 

10- پس از دریافت نامینیشن از طرف این استان، متقاضی در سیستم اکسپرس اینتری خود ۶۰۰ امتیاز دریافت خواهد کرد و در اولین انتخاب Draw در سیستم اکسپرس اینتری دعوتنامه یا ITA را دریافت خواهد کرد.

از طریق این لینک می توان شرایط این برنامه استانی شاخه ee را مشاهده کرد:

 

11- پس از دریافت ITA از اداره مهاجرت فدرال، متقاضی 60 روز فرصت دارد تا اپلیکیشن نهایی خود را با مدارک کامل در پروفایل اکسپرس اینتری خود و برای دریافت ویزای اقامت دایم سابمیت کند. از زمان سابمیت حدودا ۶ ماه طول خواهد کشید تا پرونده متقاضی در اداره مهاجرت فدرال کانادا بررسی شود و به ایشان ویزای اقامت دایم داده شود. 

شاخه بعدی در برنامه استانی نیروی متخصص ساسکاچوان که متقاضی بسیاری هم دارد شاخه نیروی متخصص بین المللی، مشاغل مورد نیاز

International Skilled Worker, Occupations In Demand

می باشد. جهت اقدام برای این روش متقاضی نیازی به داشتن پروفایل در سیستم اکسپرس اینتری نداشته و فقط بایستی در جدول امتیاز بندی این استان 60 امتیاز از 110 امتیاز را کسب نماید. همچنین مانند شاخه اکسپرس اینتری این استان، سابقه کار متقاضی بایستی در یکی از ناک های شغلی زیر مجموعه 0، A یا B بوده باشد و همچنین ناک شغلی (NOC) مورد انتخاب متقاضی نباید در لیست مشاغل غیر قابل قبول این استان قرار گیرد. متقاضی باید در آزمون آیلتس جنرال و یا زبان فرانسه و یا هردو، نمره معادل CLB 4 به بالا را کسب کند. در حال حاضر با توحه با گزینش های این استان، برای داشتن شانس گزینس داشتن حداقل CLB7 الزامی هست. بدیهی ست که با تغییرات جدید در سیستم امتیاز بندی این استان، داشتن نمره زبان انگلیسی و زبان فرانسه در کنار سایر موارد شانس گزینش متقاضی را تا حد زیادی بالا می برد.

پس از آن متقاضی می تواند در وبسایت استان ساسکاچوان پروفایل آنلاین ابراز علاقه خود (EOI) را ساخته و آن را سابمیت کند. 

پس از سابمیت پروفایل آنلاین ابراز علاقه خود (EOI)، اداره مهاجرت این استان تمامی متقاضیان را بر اساس امتیاز کل آن ها رده بندی کرده و سپس به صورت دوره ای برای بالاترین امتیازات دعوتنامه صادر خواهد کرد. پس از دریافت دعوتنامه، متقاضی 60 روز فرصت دارد تا اپلیکیشن آنلاین خود را در اداره مهاجرت این استان ایجاد کند، تمامی مدارک لازم را آپلود کرده و با پرداخت 350 دلار کانادا (از تاریخ اول آپریل 2019) اپلیکیشن را سابمیت کند. پس از آن اداره مهاجرت این استان پرونده متقاضی را بررسی کرده و در صورت کامل بودن و بر اساس نظر نهایی آفیسر بررسی کننده پرونده، به متقاضی، نامزدی استانی (Nomination) داده خواهد شد. 

نکته مهم:

اگر رشته تحصیلی متقاضی و سوابق کاری وی نظام مند بوده باشد، فرد می تواند ابتدا بدون ارایه رگیولیشن از سازمان مربوطه، پرونده خود را در این برنامه سابمیت کند. در این صورت متقاضی فایل نامبر را از اداره مهاجرت این استان دریافت خواهد کرد، اما پرونده وی تا زمانی که رگیولیشن را برای اداره مهاجرت ارسال نکند بررسی نخواهد شد.

در این روش نیز بعد از سابمیت پرونده، اداره مهاجرت پرونده متقاضی را به صورت زیر بررسی خواهد کرد:

  •  در صورتی که پرونده متقاضی به رگیولیشن نیاز داشته باشد، اداره مهاجرت ابتدا به مدت 1 سال منتظر ارسال رگیولیشن از سمت متقاضی خواهد ماند. در صورتی که متقاضی در طول یکسال پس از سابمیت پرونده خود رگیولیشن را برای اداره مهاجرت ارسال کند، اداره مهاجرت این استان پرونده را بررسی کرده و در صورتی که پرونده کامل باشد به وی دعوت نامه استانی (Nomination) خواهد داد و متقاضی بوسیله این دعوت نامه می تواند برای دریافت ویزای اقامت دایم کانادا اقدام کند.
  • و در صورتی که پرونده متقاضی به رگیولیشن نیاز نداشته باشد، اداره مهاجرت این استان بلافاصله پس از سابمیت پرونده شروع به بررسی آن کرده و در صورتی که پرونده بدون نقص باشد به متقاضی Nomination اعطا خواهد شد و بعد از دریافت نامینیشن، متقاضی می تواند به صورت مستقیم مدارک خود را جهت دریافت ویزا به اداره مهاجرت ارسال نماید.