ارزیابی مدرک تحصیلی کانادا

براي شرکت در برنامه مهاجرتی فدرال کانادا مانند اکسپرس اینتری یا بسیاري از برنامه هاي استانی مانند ساسکاچوان، بریتیش کلمبیا و … بایستی معتبر بودن مدرك تحصیلی و معادل آن در سیستم آموزشی کانادا را به اداره مهاجرت فدرال یا استانیها نشان دهید. این کار به طور مستقیم توسط اداره هاي مهاجرتی صورت نمیگیرد و بایستی توسط یکی از مؤسسات مورد تائید اداره هاي مهاجرتی صورت گیرد. به این ارزیابی و معادلسازي مدارك تحصیلی ECA) Assessment Credential Educational) گفته میشود.

اگر مدرک تحصیلی شما در داخل کانادا اخذ نشده باشد نیاز است که توسط یکی از سازمان‌های مورد تأیید اداره مهاجرت کانادا مورد ارزیابی قرار گیرد. ارزیابی مدرک تحصیلی گاهی می تواند برای ادامه تحصیل در کانادا و یا دریافت لایسنس شغلی نیز باشد.

به طور کلی جهت دریافت ارزیابی مدرک تحصیلی نیاز است که مدارک تحصیلی شما قابل ترجمه بوده و دانشگاه نیز مدارک را مهر و موم کند. در نهایت این مدارک باید از طریق پست به سازمان بررسی کنند رسیده تا بتوانند نتیجه ارزیابی را به شما اطلاع دهند. سازمان های زیادی برای ارزیابی مدرکی تحصیلی وجود دارد. پر طرفدارترین آنها سازمان WES می باشد.

در زیر لیست سازمان هایی که از نظر اداره مهاجرت کانادا می توانند مدارک تحصیلی را ارزیابی کنند را می بینید.

توجه: شما باید با توجه به رشته تحصیلی خود، سازمان مناسب را برای ارزیابی مدارک تحصیلی انتخاب کنید. از آنجایی که اکثر متقاضیان داخل ایران از سازمان WES برای ارزیابی مدارک خود استفاده می‌کنند در این بخش بیشتر در مورد این سازمان صحبت می کنیم.

WES چیست؟

WES در اصل یک مؤسسه رسمی و مورد تأیید دولت‌های ایالات متحده و کاناداست که وظیفه دارد تا مدارک تحصیلی متقاضیان از شرایط جهان را احراز اعتبار کرده و به نوعی در سیستم آموزشی این دو کشور معادل‌سازی کند.

  •  کانادا استانداردهای ارزیابی خود را دارد. برای همین، ارزیابی توسط WES به آن‌ها کمک می‌کند تا نمرات را با استفاده از یک سیستم استاندارد با یکدیگر مقایسه کنند.
  • گزارش WES می‌تواند حق اقدام برای اخذ مجوزهای کاری و حرفه‌ای را برایتان ایجاد کند.
  • WES یک سازمان غیرانتقاعی است که به مهاجران کمک می‌کند تا در کشور مورد نظرشان به اهداف تحصیلی یا شغلی خود دست پیدا کنند.
  • WES کانادا، توسط اتحادیه‌ی خدمات ارزیابی مدارک کانادا (ACESC) تأیید شده است. این سازمان از طریق تبدیل مدارک دانشگاهی خارجی به معادل‌های کانادایی آن‌ها، نظرات مشاوره‌ای غیرالزام‌آور ارائه می‌دهد.

انواع ارزیابی WES

ارزشیابی مهاجرتی ECA: در این روش که به آن به‌صورت مخفف ECA گفته می‌شود، مخصوص آن دسته از افرادی است که قصد مهاجرت به کشور کانادا را دارند.

ارزشیابی مدارک DBD: متقاضیان کار و مهاجرت از این نوع ارزشیابی استفاده می‌کنند.

ارزشیابی واحد به واحد CBC: اشخاصی که قصد ارائه مدارک خود به دانشگاه‌ها و مراکز تحصیلی دارند، باید درخواست این ارزشیابی را دهند.

 

** موسسه WES علاوه بر انجام ECA انواع دیگري از گزارش را مانند ارزیابی مدرك-به-مدرك ( document-by-Document Evaluation) که به اختصار dbd گفته میشود یا ارزیابی درس-به-درس (Evaluation course-by-Course) که به اختصار cbc گفته میشود را هم انجام میدهد.
این دو گزارش اخیر یعنی dbd و cbc براي کسانی کاربرد دارد که میخواهند در کانادا (یا آمریکا) ادامه تحصیل دهند یا به عضویت سازمانهاي حرفه اي و ناظر بر مشاغل نظام مند (Occupation Regulated) دربیایند. با توجه به اینکه جدیداً اداره مهاجرت ساسکاچوان عضویت در سازمانهاي حرفه اي را براي بعضی از ناكها الزامی کرده است، افرادي که در ناكهاي نظام مند قصد تشکیل پرونده مهاجرتی رادارند، علاوه بر درخواست گزارش ECA معمولاً بایستی گزارش CBC را هم درخواست بدهند.

آیا از بین این سازمانها بایستی حتماً از طریق WES براي دریافت ECA اقدام کنم؟

خیر، الزامی در این زمینه وجود ندارد (به جز پزشک عمومی، پزشک متخصص و داروساز که بایستی از طریق MCC و PEBC اقدام
کنند) و از هرکدام از این سازمان ها براي دریافت ECA میتوانید اقدام کنید، ولی دقت کنید براي عضویت در سازمان هاي حرفه اي و ارسال گزارش cbc ابتدا بایستی چک کنید که آیا این سازمان، گزارش cbc را از WES قبول دارد یا نه! مثلاً براي روانشناسان سازمان ناظر بر این ناك، گزارش WES را قبول ندارد و این افراد بایستی از طریق دو سازمان دیگر یعنی IQAS یا ICES اقدام کنند ولی مثلاً APEGS ،CIPS ،وزارت آموزش و پرورش ساسکاچوان، CACB و … گزارشهاي WES را قبول میکنند.

آیا با مدرك موقت میتوان براي دریافت تأییدیه WES اقدام کرد؟

خود سازمان WES مدارك موقت را قبول میکند، ولی دو مشکل ممکن است وجود داشته باشد، اول اینکه در بعضی از مدارك موقت مانند مدارك صادره از دانشگاه هاي روزانه سراسري عبارت غیرقابل ترجمه بودن یا غیررسمی بودن نوشته شده است، که به همین خاطر این مدارك قابل ترجمه نیستند. دوم اینکه بعضی از دانشگاه ها قبول نمیکنند که ریزنمرات دارنده مدرك موقت را مهروموم کنند.
در مورد بعضی از دانشگاهها مانند جامع علمی کاربردي مدارك موقت قابل ترجمه بوده و دانشگاه هم ریزنمرات را مهروموم میکند،پس مشکلی براي ارزیابی آنها پیش نمیآید.

 
اگر کلاینت فراز مهاجر پارس باشید نگران این موضوع به هیچ وجه نباشید! 
ارزیابی مدرک تحصیلی

مراحل اقدام دریافت ECA

  1.  آزاد کردن مدارك تحصیلی و تسویه مالی با دانشگاه (درصورتیکه در دانشگاه از مزایاي آموزش رایگان استفاده کرده اید، عموماً براي فارغ التحصیلان دوره هاي سراسري روزانه مصداق دارد)
  2. دریافت دانشنامه و ریزنمرات قابل ترجمه
  3. تائید دانشنامه و ریزنمرات توسط وزارت خانه مربوطه یا سازمان مرکزي مربوطه
  4. مراجعه به دارالترجمه رسمی و ترجمه دانشنامه و ریزنمرات (درصورتیکه مدارك صادره از طرف دانشگاه، انگلیسی یا فرانسوي نیستند)
  5.  ساخت اکانت در سایت WES ،درخواست گزارش ECA ،پرداخت هزینه مربوطه و دریافت Number Refrence از WES
  6.  مراجعه به دانشگاه (یا سازمان مرکزي دانشگاه) و مهروموم کردن کپی ریزنمرات
  7. ارسال کپی ریزنمرات مهروموم شده و کپی دانشنامه (بعلاوه کپی ترجمه دانشنامه و ریزنمرات درصورتیکه این دو مدرك انگلیسی یا فرانسوي نیستند)
 
 بعد از دریافت مدارك توسط WES و اعلام دریافت آن از طریق اکانت WES ،معمولاً نتیجه ظرف 30 تا 40 روز آماده میشود.

هزینه ارزیابی 

اگر خودتان تمام پروسه را طی کنید حدود 260 دلار کانادا باید به wes بابت ارزیابی پرداخت کنید و حدود 10 دلار کانادا، هزینه پست مدارک است، که باید این پرداختی ها را از طریق درگاههای بین المللی انجام دهید (البته این هزینه نسبت به مقطع تحصیلی و تاریخ درخواست می تواند متغیر باشد که در مرحله پرداخت ، در سایت wes اعلام می شود)

نکات مهم

 اینکه اصل ترجمه مدارک فرستاده شود یا کپی بستگی به نظر خودتان دارد اما WES فتوکپی معمولی یا فتوکپی دارای مهر دانشگاه و یا مهر برابر با اصل را نیز قبول می‌کند، فقط باید در پاکت مهر و موم شده دانشگاه باشد.

  به هیچ وجه اصل مدرک دانشنامه و ریزنمرات فارسی خود را برای WES ارسال نکنید! زیرا به شما برگشت داده نخواهد شد!

 اگه ترجمه مدرک در دارالترجمه انجام شده از نظر وس نیازی به مهر دادگستری و وزارت خارجه نیست اما بعضی دانشگاه مثل اکثر دانشگاه های آزاد و بعضی دانشگاه های دولتی برای اینکه مدرک شما را داخل پاکت مهر و موم کنند از شما می خواهند که مدارکتان دارای مهر دادگستری و وزارت خارجه باشد. معدل شما در ارزیابی تاثیری ندارد.

 خودتان نمی‌توانید ریز نمرات را در پاکت معمولی گذاشته و ارسال کنید. ریز نمرات حتما باید توسط دانشگاه مهر و موم شده باشد اما خودتان می‌توانید مدارک را پست کنید و حتی آدرس خودتان را به عنوان فرستنده بنویسید.

 نیازی به ارسال مدارک دبیرستان یا پیش دانشگاهی نیست.

 اگر دانشگاه لیسانس و فوق لیسانس شما با هم فرق می‌کنند از آن‌ها‌ جداگانه پاکت‌های مهر وموم شده را گرفته و می توانید با یک پاکت پستی ارسال کنید.

 می‌توانید مدارک خود و همسرتان را با یک پاکت پستی ارسال کنید. فقط بر روی هر پاکت Reference Number خودش را بنویسید.

 اگر دانشگاه شما پاکت انگلیسی نداشت، بر روی پاکت فارسی دارای لوگو و مشخصات دانشگاه، بصورت دست نویس نام و آدرس دانشگاه و اطلاعات تماس آن را بنویسید.

توضیح در مورد ارزیابی مدرک تحصیلی وس برای افرادی که فوق دیپلم و کارشناسی ناپیوسته دارند:

«بعضی» از افرادی که مدرک فوق دیپلم و سپس کارشناسی ناپیوسته داشته اند از طرف وس به عنوان دو مدرک تحصیلی (که یکی حداقل سه سال است) ارزیابی شده اند که در بعضی مواقع کمک زیادی در امتیازات خواهد کرد.

اما نکته این است که همه این افراد مانند یکدیگر ارزیابی نشده اند و وس معیارهای خاصی دارد که دقیقا مشخص نیست. از مهمترین فاکتورها تعداد واحد های پاس شده است.