ویزای تحصیلی کانادا

ویزای تحصیلی کانادا، به ۲ دسته ویزای دانش آموزی و ویزای دانشجویی طبقه بندی می‌شود. جهت اخذ ویزای دانش آموزی و ویزای دانشجویی کانادا، باید دارای یک سری شرایط مشخص شده باشید.

یکی از محبوب ترین روش های مهاجرت به کانادا، اخذ ویزای تحصیلی و ورود به این کشور به عنوان دانشجو می باشد. کشور کانادا دارای دانشگاه های با کیفیت، با رنکینگ جهانی مناسب برای دانشجویان بین المللی می باشد. این کشور از قدرت اقتصادی بسیار مناسبی برخوردار است و بسیاری از دانشجویان بین المللی پس از پایان تحصیل خود، شغلی مناسب در کانادا می یابند. مدرک تحصیلی دانشگاه های کشور کانادا در قاره اروپا نیز دارای اعتبار است و امکان کاریابی برای دانشجویان در اروپا نیز وجود دارد.

در این مقاله قصد داریم تا به شما در مورد روند دریافت ویزای تحصیلی و چالش هایی که ممکن است بر سر راه شما قرار بگیرد صحبت کنیم. این موضوع را در نظر داشته باشید که روی صحبت این مقاله، با افرادی است که خارج از کانادا هستند و هیچگونه ویزای توریستی، ویزای کاری و … ندارند.

شرایط اخذ ویزای تحصیلی کانادا چگونه است؟

• ویزای دانش آموزی :

مهم ترین شرط اخذ ویزای دانش آموزی کانادا، تمکن مالی است. شما باید به سفارت کانادا اثبات کنید که علاوه بر پرداخت هزینه‌های مدرسه، مشکلی در پرداخت هزینه های اقامت و زندگی روزانه در این کشور نخواهید داشت. جهت اخذ پذیرش و ثبت نام در مدارس کانادا، الزامی به ارائه مدرک آیلتس نیست. چرا که شما می‌توانید دوره های آموزش زبان را در مدرسه انتخابی خود بگذرانید. توجه داشته باشید که سن متقاضی برای اخذ ویزای دانش اموزی کانادا مهم است. همچنین معدل ۳ سال آخر کارنامه ایشان نیز، نباید کمتر از 15 باشد.

نکته مهم: برای متقاضیان ویزای دانش آموزی کانادا که کمتر از ۱۸ سال سن دارند باید شخصی را مقیم کاناداست، به عنوان سرپرست معرفی کنید.

• ویزای دانشجویی :

جهت اخذ ویزای دانشجویی کانادا نیز، تمکن مالی مهم ترین شرط می‌باشد. شما باید بتوانید هزینه‌های اقامت، هزینه‌های روزانه و هزینه‌های مربوط به شهریه کالج یا دانشگاه را پرداخت نمائید. در صورتی که وقفه زیادی در تحصیل خود نداشته باشید، می‌توانید دوره های آموزش زبان خود را در کالج خود بگذرانید که در حال حاضر با توجه به آمار و ارقام صدور ویزای تحصیلی، به هیچ وجه پیشنهاد پذیرش مشروط منطقی نخواهد بود. 

حتما باید مدرک آیلتس آکادمیک ارائه کنید. سطح آیلتس با توجه به رشته و مقطع و دانشگاه یا کالج مورد نظر تعیین می‌شود. اما معمولا برای تحصیل در دانشگاه‌های کانادا، برای مقطع کارشناسی، باید آیلتس ۶ اکادمیک داشته باشید.

ویزای تحصیلی

“سن؛ معضل همیشگی!”

یکی از اولین سوالاتی که در جلسه مشاوره موسسه مهاجرتی فراز مهاجر از شما پرسیده می شود، سن شما و فاصله زمانی میان فارغ التحصیلی شما تا اقدام برای شروع مجدد تحصیلات است.

اگر برای دریافت ویزای دانشجویی اقدام می کنید دقت داشته باشید که فاصله فارغ التحصیلی آخرین مقطع تحصیلی شما بیشتر از 3 الی 4 سال نباشد. برای مثال جهت اخذ ویزای دانشجویی در مقطع کارشناسی، مناسب ترین بازه سنی، حداکثر تا 24 یا 25 سال می باشد.

مهاجرت به کانادا با روش تحصیلی دو مرحله دارد:

   یک. پذیرش از دانشگاه مورد نظر                              دو. دریافت ویزا از اداره مهاجرت

اخذ پذیرش از دانشگاه های کشور کانادا با هر رده سنی امکان پذیر می باشد اما در مرحله دوم و دریافت ویزا، سن می تواند یکی از  عوامل تاثیر گذار در دریافت ویزای شما باشد.

 

ویزای تحصیلی

“انتخاب دانشگاه”

در این مرحله لازم است شما رشته ودانشگاه مورد نظر خود را انتخاب کنید و مطابق چک لیستی که در وبسایت آن دانشگاه و دپارتمان رشته مورد نظر، موجود است؛ مدارک خود را آماده نمائید.

برای ورود به برخی دانشگاه های این کشور، GRE ، GMAT، ارزیابی مدرک تحصیلی (WES) مورد نیاز است و جالب است بدانید برخی از دانشگاه ها حتی در پذیرش مدرک زبان از نوع آیلتس، تافل، دولینگو و … نیز با هم تفاوت اساسی دارند لذا برخلاف سایر وبسایت های مشابه که به صورت دقیق مدارک مورد نیاز برای ورود به دانشگاه های کشور کانادا را در مقالات خود درج می کنند، چک لیست یکسانی برای تمامی دانشگاه ها عملا وجود ندارد!

اخذ پذیرش تحصیلی کانادا به عواملی از جمله رشته تحصیلی، دانشگاه قبلی، معدل، گپ تحصیلی، سابقه کار و همینطور دانشگاهی که قصد اخذ پذیرش از آن را دارید بستگی دارد. ممکن است برای اخذ پذیرش از یک دانشگاه یا کالج، نیازی به مدرک زبان نداشته باشید، اما از آنجایی که  بدون داشتن مدرک زبان معتبر، شانسی برای اخذ ویزای تحصیلی کانادا نخواهید داشت، توصیه میکنیم تا نمره کامل زبان مورد نیاز برای رشته مورد نظرتان را کسب کنید.

این موضوع در تمامی موارد صدق می کند و بهترین منبع برای بررسی مدارک مورد نیاز، وبسایت رسمی دانشگاه مورد نظر خود می باشد. پس از آماده سازی مدارک خود، میتوانید به صورت آنلاین آن ها را ارسال کرده و جواب نهایی را در بازه زمانی 1 الی 2.5 ماهه از دانشگاه مربوطه از طریق ایمیل دریافت نمائید.

دقت داشته باشید که برخلاف تحصیل در رشته‌ی دکتری، مکاتبه با استاد در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد بسیار بسیار کمرنگ است. اما اگر هدف شما دریافت فاند از طریق تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در کشور کانادا می باشد، نیاز به دریافت تائیدیه و مکاتبه با استاد را دارید.

دریافت فاند در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد، از خارجِ خاکِ کانادا، بسیار بسیار سخت خواهد بود. پس از گذراندن فقط یک ترم در صورت اینکه حائز شرایط دریافت فاند باشید، به راحتی می توانید بورسیه تحصیلی دریافت کنید. البته در صورت اینکه مقاله های بین المللی و نمره‌ی زبان بالا و … میتوانید امید به دریافت فاند، از خارجِ کانادا داشته باشید.

ویزای تحصیلی
ویزای تحصیلی

“دریافت ویزای تحصیلی”

پس از انجام تمامی مراحل و دریافت تائیدیه نهایی توسط دانشگاه، می توانید برای دریافت ویزا اقدام کنید. در این مرحله می بایست مدارک خود را به صورت آنلاین برای اداره مهاجرت ارسال نمائید.

یکی از موارد مهمی که در دریافت ویزای تحصیلی به شما کمک میکند، داشتن تمکن مالی مناسب می باشد که بهتر است به اندازه هزینه تحصیل و هزینه زندگی در دوران دانشجویی در حساب بانکی و یا اسپانسر مالی خود داشته باشید.

هزینه ویزای تحصیلی کانادا به ۲ بخش تقسیم می‌شود. پرداخت شهریه دانشگاه، مدرسه و کالج انتخابی شما به همراه هزینه اجاره محل اقامت و هزینه درخواست ویزا از سفارت کانادا. 

این مبلغ برای تحصیل در دوره کارشناسی ارشد در دانشگاه های کشور کانادا می تواند حدود 500 الی 700 میلیون تومان (طبق تاریخ نگارش این مقاله) باشد.